Het weer - Reisverslag uit Vänersborg, Zweden van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu Het weer - Reisverslag uit Vänersborg, Zweden van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

Het weer

Door: Nico en Paul

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

08 Juli 2008 | Zweden, Vänersborg

Nederlanders leven bij het weer. Zijn alle gespreksonderwerpen uitgeput en heb je iemand werkelijk niets meer te zeggen dan blijven altijd de zinnetjes: Lekker weertje niet., of, Het wil maar niet zomeren hè, afhankelijk de mate van je optimisme. De echte zwartgalligen onder ons mogen graag opmerken dat het weer helemaal van slag is en dat ze de huidige extreme weersituaties nog nooit meegemaakt hebben, en dat het einde der tijden nabij is! Normaal gesproken heeft de bemanning van de Panic niet zoveel met het weer. In het dagelijks leven hoeven we alleen maar de afstand tussen onze voordeur en het portier van onze auto te overbruggen. Regent het dan moet de ruitenwisser even aan, is het koud de verwarming en is het warm de airco. Moeten er ‘s middags nog boodschappen worden gedaan en regent het dan negeer je de parkeervakken en parkeerverboden gewoon en parkeer je je auto direct op de stoep van de winkel. Het is daarbij overigens een ongeschreven regel dat hoe duurder je auto hoe meer je de parkeerverboden mag negeren.
Varend op zee blijkt dat het weer toch wat meer invloed heeft op het functioneren van de mens dan aan de wal. De belangrijkste factoren zullen we de lezer even toelichten

Regen

Kun je op een klein meertje bij een naderende bui nog snel even naar de haven varen en daar in een restaurant bij een flinke pot bier de bui afwachten. Op zee is dat echt niet mogelijk en zul je in een boot als de onze gewoon een paar uur in de regen moeten blijven zitten. Natuurlijk hebben we prima zeilpakken en blijven we gewoon droog. Het rare is dat je altijd net te laat bent met het aantrekken van het zeilpak en de laarzen. Is niet erg hoor, want je schoenen doen er maar twee dagen over om te drogen. Tijdens zo’n bui zien we andere boten die van binnenuit bestuurbaar zijn en waar de stuurman lekker droog staat met een bakkie koffie. Wij zijn natuurlijk niet gaan varen om als twee ambtenaren van 9 tot 4 door het raam naar buiten te kijken, en voelen ons echte mannen als we zeiknat in onze pakken buiten de regen trotseren. Regen wordt pas echt vervelend als je tussen de rotsen een boeien lijn moet volgen en je door het hemelwater geen 10 meter naar voren kunt kijken, terwijl je weet dat er vlakbij onderwater rotsen liggen te wachten die met gemak door de huid van onze plasticboot kunnen prikken.

Mist

Vermindert regen het zicht al behoorlijk, dat is natuurlijk nog geen vergelijk met mist. Mist hebben we niet veel gehad, maar de mist die we wel hadden willen we echt niet meer. Op de Duitse wadden werden we met dit prachtige natuurverschijnsel geconfronteerd. ’s Ochtend bij het opstaan bleek dat de overkant van de haven niet meer te zien was en we alleen op de tast de gebouwen op de wal nog konden vinden. Geen zinnig mens vaart met zulk weer uit, en nee, wij dus ook niet! Maar de weersvoorspelling gaf aan dat het voor de middag op zou klaren en inderdaad prikte om 12 uur een waterig zonnetje door de mist. Dus trossen los en het zeegat uit. Nauwelijks de laatste boei van het desbetreffende eiland achter ons gelaten of de mist kwam weer opzetten, zo dicht dat de voorkant van de boot nog net zichtbaar was. Op de tast hebben we verder moeten varen. Het grote gevaar is niet dat je zelf ergens tegen aanvaart, maar vooral dat iets tegen jou aanvaart. En dan met name een schip van een paar honderd ton die 4 maal zo hard vaart als de Panic. Wij hebben onbegrensd vertrouwen in de radar die deze schepen hebben, maar hebben toch wel heel goed geluisterd of we geen motor in de verte hoorden. Het enige waar we die dag tegen aanvoeren was een zandbank die onderwater lag. We hebben de discussie nog niet gesloten of dat nou aan de mist lag of aan iets anders.

Wind

Wij zullen ergens wel iets heel fout hebben gedaan en zo de irritatie van de weergoden over ons afgeroepen hebben. Waar we ook heen varen, altijd komt de wind precies daar vandaan waar wij naar toe willen. Mijlen achtereen hebben we tegen de wind in moeten motoren en als we net dachten dat we een stuk de wind wat gunstiger zouden hebben, werd er van hogerhand ingegrepen en draaide de wind weer precies in de richting waar wij naar toe wilden. We hebben zelfs serieus gedacht dat de windvaan boven op de mast vast zat en daardoor permanent naar achteren wees. Een ander naar verschijnsel van wind is dat er golven ontstaan en dat deze golven de boot in beweging brengen. Betalen mensen op de kermis grof geld om door elkaar geschud te worden, zo zijn er momenten geweest dat wij dat zelfde hadden willen doen om de bewegingen van de Panic te doen stoppen.

Zon

Een bekende zanger uit Erica heeft het lied: “Dank je wel voor de zon” gemaakt. En natuurlijk zijn wij het daar helemaal mee eens. Maar je kunt alles overdrijven. In de maand mei hebben we zoveel zon gehad dat op een gegeven moment het vel van onze koppen werd afgebrand en we dagelijks meer zonnebrand dan diesel verbruikten. Elke ochtend bij het wakker worden sprongen de barsten in ons gezicht bij de eerste ochtendgeeuw en liepen we de hele dag met de vellen aan ons gezicht. Nu we wat later in het seizoen zijn is het daarbij ook nog lekker warm geworden. Als je met je blote voeten op het dek stapt, lijkt het als of je op een kookplaat stapt, waarbij je voorzichtig moet zijn dat je niet op het stalen beslag van de boot stapt, want dan heb je gelijk een brandblaar.

Temperatuur

Wat de één nog een behaaglijke temperatuur vindt, wordt door de ander als onaangenaam ervaren. In ons land is dat in het voorjaar altijd mooi te zien. Loopt de ene helft van de bevolking al half naakt door de stad dan heeft de andere helft nog de winterjas en handschoenen aan. De wisselingen in temperatuur tijdens onze reis zijn enorm. Bij de oversteek van Kopenhagen naar Zweden stak er een noordoosten wind op (precies de kant die wij op moesten!). Deze stevige zeebries woei over een zeevlakte waarin de ijsbergen net waren gesmolten. Niets aan de hand hoor, gewoon een lange onderbroek, een schaatsbroek een gewone broek, een hemd, een T-Shirt, een trui, nog een trui, het complete zeilpak, twee paar sokken een muts en handschoenen aan. En als je zo niet langer dan een half uurtje achter het roer ging staan, kon je de onderkoeling net voor blijven. Dat we het ook warm hebben gehad bleek al wel uit het bovenstaande.

De weersvoorspellingen.

Methoden om het weer te voorspellen zijn er te over. Je kunt kijken naar de vlucht van de zwaluwen of naar de wolken, sommige mensen voelen verandering van het weer aankomen aan de eeltgezwellen aan hun voeten. Er bestaan ook mensen die gewoon maar een slag slaan naar het weer van morgen, en juist deze categorie voorspellers lijkt zich beroepsmatig met meteorologie bezig te zijn gaan houden. Via alle media wordt je met informatie van deze helderzienden bestookt. Wij zweren bij het internet. Tientallen websites voorspellen daar het weer. Deze, naar eigen zeggen wetenschappelijk onderbouwde sites, voorspellen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, tot op de minuur nauwkeurig, het weer van morgen tot en met Sint juttemis. Dat je op elke site een andere voorspelling treft is heel makkelijk omdat je zo de voorspelling uit kunt zoeken die jou het beste uitkomt. Wat ze trouwens allemaal even goed doen is het weer van gisteren weer geven, dat is alleen helaas niet de kant die waar wij met z’n allen heen gaan.

Boeren hoor je altijd klagen over het weer, maar ons niet hoor!

• 08 Juli 2008 - 19:39

Ria:

Nog even een ps van mijn kant op het verhaal. De mannen zijn vergeten te vermelden dat ze zaterdag 5 juli in Dagblad van het Noorden stonden. Leuk artikel.Ik heb zelf de foto mogen maken; werd gewoon van boord gezet en moest vanaf de kant, terwijl de mannen zeilend voorbij voeren, een foto maken. Groet aan iedereen in Nederland, vanuit heerlijk Zweden.

• 09 Juli 2008 - 07:51

Thomas Jacobs:

Weer een mooi geschreven stuk, daar moet ook na deze boottocht iets mee gedaan worden. Een kundige en mooi geformuleerde analyse over het weer.

Echter, in de eerste alinea wordt gesteld dat Nederlanders over het weer praten als alle overige gespreksstof verstookt is. Aangezien het gehele artikel over het weer gaat vraag ik mij af: "Zijn de verhalen op?". Ik hoop van niet!

Groet,

Thomas Jacobs

• 09 Juli 2008 - 12:48

Lucy:

Ria ziet er op de foto uit alsof ze alle bovenbeschreven weersomstandigheden de kop kan bieden. Toch fijn om te weten.

• 09 Juli 2008 - 13:26

Yvonne:

Is er nog een Pelleboer in de zaal?

• 09 Juli 2008 - 16:04

Jan:

Ik kan mij vergissen maar volgens mij is de foto toch echt die van een Noord-Kardinaal... Verder geweldige verhalen en ik verheug me alweer op de volgende....

• 09 Juli 2008 - 17:29

Hiske:

HoiRia,zo kom je niet gebruind terug hoor.Veel plezier nog.Judith neemt hier voor je waar,zit toch in de genen.Xx

• 09 Juli 2008 - 20:34

Kitty En Alex:

gelet op de foto van Ria vragen we ons af of er niet in Zeeland gezeild wordt. Koud en nat.
    Ria je ziet eruit alsof je het erg naar je zin hebt. Waarschijnlijk weer blij om in deze verrukkelijke nederlandse zomer weer op de fiets te klimmen.
    Voor Nico en Paul. Na regen komt zonneschijn is een hele oude metereologische waarheid.
    Doorzetten mannen, het is nou eenmaal zeilen met de wind die je hebt

• 11 Juli 2008 - 16:43

Nico En Paul:

Grapje met de boei was van onze kant! Het klopt, het is geen zuid-kardinale boei maar een noord-kardinale boei! Gefotografeerd in het Vänern-meer.

• 11 Juli 2008 - 17:08

Brand En Margje.:

Hallo scheepsjongens,
    Het begint al behoorlijk op te schieten naar het eind van jullie avontuur.Hebben jullie op dat zweedse meer ook
    dikke vissen gevangen of zwemmen die daar niet.Ik vond die verhandeligen over het weer nou niet direct super, maar de doortochten door het kanaal waren wat boeiender.Verder eerst maar weer een goede vaart gewenst.

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008