Een zwarte bladzijde in het logboek - Reisverslag uit Trosa, Zweden van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu Een zwarte bladzijde in het logboek - Reisverslag uit Trosa, Zweden van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

Een zwarte bladzijde in het logboek

Door: Nico en Paul

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

24 Juni 2008 | Zweden, Trosa

We liggen in de drukste jachthaven tot nu toe en kunnen zien dat het seizoen voor de zeilers in het hoge noorden eindelijk begonnen is. Behalve dat alle plekjes in de jachthaven bezet zijn is dat het meest duidelijk in het toilet gebouw. Vorige maand hadden we al deze faciliteiten nog voor ons zelf en nu moeten we die delen met vele anderen wat aan de staat van hygiëne goed te merken is. Verder niets dan lof over deze jachthaven hoor, de walstroom geeft gewoon 220 volt en het water uit de kraan is prima te drinken. Er staan drie wasmachines en een immense wasdroger zodat we al onze vieze plunje weer hebben kunnen wassen.

De reden dat we ons gehaast hebben om op tijd in Stockholm te zijn was natuurlijk ”DE WEDSTRIJD”. Als echte voetbal fanaten hadden wij precies uitgekiend dat we dit evenement op een levensgroot scherm midden in het centrum van Stockholm bij konden wonen.

Samen met onze Nederlandse buren voor dat moment zijn we de stad in getrokken. Nico had voor de gelegenheid een T-shirt met een klein oranje biesje aan getrokken en Paul had zijn oranje geurvreters in zijn schoenen gedaan. Door de overduidelijke aanwezigheid van beveiligingsmannen, duidelijk te herkennen aan de kale koppen, het oortelefoontje en de gespierde torsos, wisten we dat dit een voetbal evenement moest zijn.

Nederlanders en Russen stonden gemoedelijk door elkaar en mede door de taalbarrière bleef dit de hele avond zo. We hebben natuurlijk niet kunnen verstaan wat de Russen over de Nederlanders zeiden, maar als zij hadden kunnen begrijpen hoe de Nederlanders over de Russen praten, hadden de beveiligingsjongens wel wat anders aan hun hoofd gehad als alleen nors over de mensen menigte te kijken. Verder hebben we echt alle geneugten van een dergelijke bijeenkomst mee mogen maken. Vlak achter ons werd hard en vals gezongen. Voor ons stonden schreeuwende russen en er werd met bier gegooid. Wij overwegen beide een seizoenkaart van een willekeurige voetbalclub aan te schaffen om een dergelijk festijn vaker mee te kunnen maken.

Volledig gedesillusioneerd zijn we na de smadelijke nederlaag van ”onze jongens” naar onze boten terug gesloft. Zonder elkaar nog in de ogen te durven kijken zijn we onze kooi in gekropen. Zelf bij ons vertrek twee dagen later hing er een gedeprimeerde stemming rond het rijtje Nederlandse boten waarvan de Panic er één was.

Om ons zelf wat op te peppen zijn we zondag 22 juni Stockholm in geweest. Een prachtige stad met schitterende gebouwen een mooie oude binnenstad die geheel tot toeristenfuik is om getoverd maar zeer de moeite waarde om te bezichtigen. Stockholm is, net als Kopenhagen, St Petersburg en Helsinki, verdeeld over verschillende eilanden. De stad is dus doortrokken met water. Over dat water varen veel boten en bootjes waardoor het allemaal erg levendig wordt en de stad toch open en verkeersarm blijft. Midden in de stad ligt het koninklijk paleis compleet met schildwacht. Hier is elke zondag een koopzondag en alle winkels zijn gewoon open.

Natuurlijk kun je in een dergelijke stad dagen door brengen maar ons wachten nog vele mijlen en veel havens om te ontdekken zodat we op maandag 23 juli in de loop van de morgen zijn vertrokken richting het Sodertaljekanaal.

• 24 Juni 2008 - 19:00

Nandaknotters@versa.:

Wij waren erbij en dat was prima. Viva Hollandia!!! Nu nog Wimbledon. Nieuwe kansen....????

• 25 Juni 2008 - 09:00

Kees En Yvonne:

Jullie mogen ons niet meer zo laten schrikken met zo'n titel!!!!!!!!
    Gelukkig ging het over de voetbal waar Paul zo van houdt!!!!

• 25 Juni 2008 - 16:17

Lucy:

Het leven gaat gelukkig gewoon verder.........

• 25 Juni 2008 - 18:29

Aad En Jetty Rigter:

Beste Nico en Paul.Gelukkig ging het over de voetbal en niet over averij. Stockhol is inderdaad een mooeie stad. Je kunt er uitstekend vis eten. Eet je liever aan boord dat is er in de warenhuizen een goede levensmiddelenafdeling waar heel veel lekkere dingen te koop zijn. Hebben jullie al de haring die in glazen potten zitten geprobeerd bv haring in dille saus of in kerry saus. Op een stukje roggebrood is dit een lekkernij. Daarnaast zij er in de havens of bij de bruggen viswinkels(heerlijk). Nico ik wens je komende 2 weken, als Ria aan boord is gekomen, een fijne tocht over de Vettermeren en het Gothakanaal toe. We hopen dat het weer zal meewerken. groeten Jetty en Aad

• 26 Juni 2008 - 12:35

Familie V.d.Bij:

Hallo scheepsjongens van Meppel..Jullie maken al heel veel spannende dingen mee, alhoewel ik er weinig sensationeels in kan ontdekken. De komende tocht door het kanaal lijkt ons ook wel interessant. Jullie horen nog van ons.

B rand en Margje

• 27 Juni 2008 - 09:50

Hennie En Frans:

Ook ons hebben jullie laten schrikken met jullie titel. Maar gelukkig ging het alleen maar over voetbal.
    Fijne tijd weer toegewenst. Nu ook met Ria.

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008