Midsummernight - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu Midsummernight - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

Midsummernight

Door: Nico en Paul

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

22 Juni 2008 | Zweden, Stockholm

De weersvoorspellingen op 19 juni zagen er niet gunstig uit. De wind zou weer aantrekken tot boven een kracht die wij nog verantwoord zagen om de oversteek naar Zweden te wagen. We hadden ons inmiddels verzoend met de gedachte dat we tot de 22ste in Mariehamn vast zouden liggen en daar dus ook midsummernight zouden vieren. Op zich was dit niet zo’n vervelende gedachte. Op de ochtend van de 20e toch nog even het weerbericht bekeken. Daaruit bleek dat er toch plotseling een periode met gunstig weer aan zat te komen, een zogenaamd weergat, dat groot genoeg was om de tocht te gaan varen. Binnen een half uur waren de trossen los gegooid en verlieten we Finland!

De oversteek over zee is zo’n 25 mijl. Voor we vanaf de oosthaven in Mariehamn bij open zee waren moesten we eerst nog ongeveer 15 mijl varen. En na de oversteek nog ongeveer drie uur door de zweedse scheren tot de eerste jachthaven. Aan het eind van de middag nam de wind toch toe en moesten we scherp aan de wind tegen de golven op boksen. We konden dit doen met gereefd grootzeil.

Eenmaal aangekomen in Zweden zijn we de haven van Furusund binnen gelopen. We werden verwelkomd door drie Zweedse schonen, die gezamelijk de taak van havenmeester uitvoerden. Op de avond van de 20e juni werd Midsummernight gevierd. Van enige georganiseerde festiviteiten was geen sprake en niemand wilde twee wild vreemde mannen uitnodigen op een prive feestje, dus sleten we onze tijd op de boot. We hebben ons daar echter geen minuut verveeld omdat we zicht hadden op de haven en het daar gelegen tankstation. We weten nog steeds niet hoe midsummernight nou precies gevierd wordt, maar wel dat het gepaard gaat met een overmatige alcoholconsumptie. Op de steigers zwierven stomdronken Zweden die maar ternauwernood over de motorische vaardigheden beschikten om van de steiger in hun boot te komen om daarna in een soort zigzag koers richting hun bekende, maar voor ons onbekende, bestemming te varen. Bij het tankstation meerde de één na de andere boot aan om te tanken. Dat de bemannig van deze boten zelf al getankt hadden bleek uit het feit dat ze van af de steiger bij aankomst direct in de haven begonnen te pissen.

Op de 21e hebben we de laatste mijlen afgelegd naar Stockholm. Een belevenis apart. Onderweg langs een eiland gevaren met een aalscholverkolonie. Dit eiland was van verre al te zien. Het leek alsof er een chemische ramp had plaats gevonden om dat alle vegetatie verdwenen was en er alleen nog maar dooie bomen op stonden. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook zo. Het hele eiland is overdekt met guano en blijkbaar zijn planten daar niet tegen bestand.

Dat het die dag een vrije dag was voor de Zweden hebben we geweten. Iedereen in Stockholm die een bootje had was op het water. Blijkbaar gaat de voorkeur van Zweden uit naar een motorboot zie zo groot mogelijke hekgolven maakt. Om ons attent te maken op hun boot voeren deze fijne jongens steeds zo dicht mogelijk langs ons heen, waardoor de boot hevig heen en weer schommelde. Windkracht 8 is daar niets bij! Paul, die vermoeid van zijn loodzware verantwoordelijkheid als schipper, een welverdiend middagslaapje lag te doen, werd door deze golven zelfs van zijn rustbankje afgekukeld.

Vlak voor Stockholm nog een stevige regenbui gehad met zeer harde wind, waar we nauwelijks tegen in kwamen. Gelukkig duurde de bui niet lang en konden we zonder regen aanleggen in de jachthaven. Vlak voor de haven aangekomen spotte Nico door het woud van masten in de jachthaven de Nederlandse de boot van Jan Bert en Monique waar wij in Kalmar naast gelegen hebben. De plek naast dit schip, dat bijna twee keer zo lang en breed is als de Panic, was nog vrij en daar hebben we onze boot neergelegd. Zo’n weerzien in den vreemde met mensen die je al eerder hebt ontmoet, voelt toch altijd weer als een soort reunie. Er worden vooral verhalen uitgewisseld over de afgelegde route, de staat van hygiene van de toiletten in de jachthavens en natuurlijk over het weer.

Ons kleine bootje verdwijnt geheel tussen de twee enorme boten waar wij door geflankeerd worden. Dit leverd wel wat boze blikken op van aankomende grote schepen. Deze grote jongens komen wel gemoed aanvaren in het doodlopende smalle stukje van de haven en denken dat het plaatje waar wij liggen vrij is. Eenmaal vlakbij gekomen ontwaren zij echter ons bootje, weggemoffeld tussen ”twee oceaan stomers”. Hun teleurstelling laten we gelaten over ons heen komen of beantwoorden we met een vriendelijke lach. Onderling hebben we het er wel over gehad of het niet asociaal is om een ligplaats in te nemen waar circa 4x het formaat van ons bootje in zou passen. We zijn tot de conclusie gekomen dat, hoewel onze boot deze plek niet geheel opvult, ons ego deze ruimte wel vult en we dus alle recht hebben op deze plek.

• 22 Juni 2008 - 15:46

Nandaknotters@versat:

Wow, heftig hoor. Terwijl onze Canadese familie (afgezien van Tante Marrie)hier op bezoek was brak het noodweer los. Vanmiddag waren wij niet graag op zee geweest. Bedankt voor de mooie foto's. Veel sterkte. Geniet ervan

• 22 Juni 2008 - 18:59

Kees En Yvonne:

Tjonge, wat hebben jullie toch weer iedere keer prachtige foto's.
    We hebben jullie kaart deze week gekregen, daarvoor onze dank.
    En Paul, jij nog gefeliciteerd met jouw grote zoon!!!

• 23 Juni 2008 - 08:27

Cees En Alma:

Hallo Nico en Paul,
    Erge leuke stukjes om te lezen en zo de reis mee te maken. Ook nog bedankt voor de kaart. Ook de groeten van pappa en mamma die nu onderweg zijn naar Zwitserland. We hebben ze gisteren in Den Bosch op de bus gezet.
    Gr. Cees

• 23 Juni 2008 - 17:26

Lucy:

Ik vind die boot van jullie juist schattig staan tussen die grote boten (of is "schattig"niet de juiste uitdrukking voor twee mannen in een oceaanstomer?)
    En in die regenbuien kunnen we ons sinds gisteren hier ook prima verplaatsen.

• 23 Juni 2008 - 19:12

Bianca Drong:

Jullie verhalen blijven lezen als een avonturenboek, ben weer bij gelezen. Hier in nl. de laatste basisschool week Noord. Ik blijf jullie volgen, straks met lappie vanuit Slovenië. Tussen de regels lijkt jullie samenwerking welhaast vanzelfsprekend, hoe staat het met Feedback, nemen jullie daar nog de tijd voor? groetjes uit Assen voor twee dappere zeehelden!

• 23 Juni 2008 - 19:29

Teun En Ellie:

Nico en Paul,
    Uit het verhaal op te maken is er genoeg te beleven. Wij willen jullie bedanken voor de kaart. Wij hopen dat de rest van de tocht goed verloopt en dat we nog meer verhalen mogen lezen.
    Succes

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008