De laatste Finse haven - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu De laatste Finse haven - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

De laatste Finse haven

Door: Nico en Paul

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

19 Juni 2008 | Finland, Helsinki

Op donderdagmorgen zijn we om half vier nederlandse tijd opgestaan om vroeg te vertrekken. De weerberichten voorspelden dat we harde wind uit het westen zouden krijgen en dat was natuurlijk precies de kant die wij uit moesten. Bij ons vertrek was de wereld nog in nevelen gehuld en uit de bossen op de Finse eilanden steeg de mist in flarden omhoog. Langzaam schoof ons bootje tussen deze prachtige eilanden door. In dit gebied is 9 van de 10 eilandjes niet bewoond.

Halverwege dacht Nico een eland op de kant te zien staan, maar dat bleek bij nader inzien een graafmachine te zijn, een begrijpelijke vergissing die iedereen had kunnen maken. Wel is het verwondelijk dat hij deze vergissing al een keer eerder had begaan. Vanaf nu zien wij in elke graafmachine een eland.

Tot het middag uur kwamen we geen andere boten tegen en leek de Alandse archipelago alleen van ons.

Aan het eind van de middag zijn we in Mariehamn aangekomen, de laatste Finse haven voor we de oversteek naar Zweden wagen en opweg gaan naar Stockholm. Omdat we een afspraak hebben om aan het eind van de maand bij het begin van het Gothakanaal te zijn, begint de tijd een beetje te dringen en kunnen we ons niet meer al te veel oponthoud veroorloven.

Gisteren hebben we op het weblog geschreven dat we hopen dat alles aan de Panic heel blijft en dat hadden we denk ik beter niet kunnen doen. De haven van Korpoström was volop in aanbouw en ook de stoom op steiger waar wij aan lagen was net aan gesloten door een vakkundig electricien. Wat wel vreemd was dat we bij het aansluiten van de walstroom een soort doffe knal hoorden onder in onze prachtige boot. Eerst dachten we dat dat toeval was en toen de accu niet op wilde laden via de walstroom dachten we dat er geen spanning op de aansluiting op steiger stond. Nog een paar net aangekomen gasten sloten ook hun walstroom aan, terwijl wij nog tegen ze gezegd hadden dat er geen spanning op die aansluiting stond. Dat bleek echter niet helemaal correct te zijn, er stond wel degelijk spanning op en wel 380 Volt. Het resultaat hiervan was dus dat onze acculader van binnen een beetje uitgebrand is, net zoals veel apparatuur van medeslachtoffers kapot is. Morgen gaan we eens kijken of de boel kunnen repareren en in augustus kijken wat onze verzekering hiervan zegt. Behalve de lege gasfles, het gebroken schotje voor de achterkajuit, het gordijnlatje in de kajuit, doorgezakt vloerluikje in de kajuit, een touw in de schroef, de lekkage in de voorpunt en de olielekkage van de motor, hebben we geen averij opgelopen de afgelopen anderhalve maand.

• 19 Juni 2008 - 18:46

Arie:

Hoi Elandjagers,
    Geweldig de avonturen van jullie de afgelopen weken. En nu op weg naar de Midsumer feesten in....
    De website over het Gotha kanaal (www.gotakanal.se) is geweldig, dus deze uitdaging/ dit avontuur lijkt eveneens geweldig samen met Ria.
    Groetjes van jullie zeilmaatje Arie.

• 19 Juni 2008 - 18:48

Arie:

Overigens nog bedankt voor jullie kaartje.
    Moeten jullie nog batterijen hebben??

• 19 Juni 2008 - 19:02

Nandaknotters@versat:

Wow, wat een ongemakken. Een eitje toch?!.
    (of zeiltje??)
    Nogmaals, hou het hoofd boven water. Weinig storm en prettig zeilweer toegewenst van Annie en Nanda. Kus.

• 19 Juni 2008 - 22:28

Jan Bart & Monique:

allemachtig, wat staan jullie vroeg op, lijkt wel werk. Hoop dat jullie de stroomschade kunnen fiksen, idioot voorval, als passant is het natuurlijk knap lastig om dat te claimen bij de haven. Zoals jullie mijlenmaken, zullen we elkaar vast nog tegenkomen, wij gaan veel langzamer, hechten ook zeer aan onze slaap.Hebben de laatste 25 jaar niet meer zoveel geslapen. Stockholm is geweldig, jullie zullen er ook van genieten. goede reis

• 20 Juni 2008 - 07:44

Menno En Carin:

Nou nou, jullie verhalen zijn vele malen sterker, en vooral beter literair onderlegd dan die van de Kameleon! Aardig leesvoer. Bedankt voor de kaart! En een goede vaart. Groetjes van ons

• 20 Juni 2008 - 14:53

Hans Bonestroo:

Nico,

Kaart ontvangen, hartstikke leuk. Doe je rustig aan!! Heel veel succes verder tijdens de reis.

• 21 Juni 2008 - 09:01

Lida:

Heb genoten van de verhalen (tot nu toe)in zeer aansprekende schrijfstijl. Nieuwe carriere? Nico: aangestoken door het zeilvirus? Of, nu geweldig, maar hierna nooit meer! Ben nog steeds vol bewondering voor deze onderneming, tikje jaloers,ook inspirerend. Behouden vaart!!! Groeten van Lida

• 21 Juni 2008 - 11:03

Janbart:

Paul, als jullie Stockholm binnenvaren en Nico zegt dat-ie een giraffe ziet,ga niet twijfelen aan je maat. Bij de laatste bocht naar Wasahamn, is het Tivoli en daar is een hijskraan als zodanig beschilderd. al een elk gezien?

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008