Stilte voor de storm - Reisverslag uit Spodsbjerg, Denemarken van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu Stilte voor de storm - Reisverslag uit Spodsbjerg, Denemarken van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

Stilte voor de storm

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

11 Mei 2008 | Denemarken, Spodsbjerg

In Brunsbuttel aangekomen hebben we gekozen om in de jachthaven direct achter de zeesluizen te gaan liggen. We hebben ons niet beseft dat het scheepvaart verkeer dag en nacht door gaat en deze zeeschepen passeerde op 10 meter afstand van ons bootje. Toen we eenmaal in onze kooi lagen en zo’n schip kwam voorbij dan leek het of er een goederen trein dwars door onze boot reed. Toch goed geslapen.

’S Ochtend vroeg eerst diesel getankt want na een hele dag varen was onze tank toch weer leeg en we moesten die dag 97 Km door het Noord-Oostzee kanaal varen. Het kanaal was een belevenis op zich. De hele dag hadden we tegemoet komende en passerende zeeschepen. Paul heeft die dag de stuurautomaat in gesteld zodat deze goed koers houdt, maar er gaat toch niets boven Nico aan het roer die inmiddels een volleerd roerganger is.

Aan het einde van de middag bereikten we de sluis bij Kiel en tot onze verbazing konden we er gelijk invaren en lagen er samen met schepen die ons uren daarvoor ingehaald hadden (de eerste zullen de laatste zijn). Eindelijk de Oostzee bereikt. De zon schijnt het waait en het water is gelijk glashelder. Met onze laatste krachten varen we naar een jachthaven aan de noordelijke zijde de inham bij het plaatsje Laboe. Een prachtige jachthaven met goede voorzieningen. Helaas konden we daar geen gebruik van maken omdat de havenmeester al naar huis was. Dit resulteerde in een kilometers lange wandeling met onze vuilniszak (de vuilcontainers zaten op slot) en hoge nood omdat de toiletten beter beveiligd waren dan ford Knox. De volgende morgen konden we bij de havenmeester een magneet kaart bemachtigen en van alle heerlijkheden van deze haven gebruik maken.

Om 9 uur vertrokken richting Denemarken. Prachtig zonnig weer alleen helaas geen zuchtje wind. Op een spiegelgladde zee op het ijzeren zeil richting Langeland. Onderweg de eerste dolfijnen in de verte gezien. Uren op de (elektronische) stuurautomaat gevaren en lekker zitten lezen. Aan het einde van middag zijn we in Spondsbjerg op het eiland Langeland aangekomen. Hier zijn we opzoek gegaan naar een pinautomaat om aan de plaatselijke valuta te komen. Helaas blijkt er in dit prachtige dorp geen enkele automaat te zijn en werden onze (betrouwbare) pasjes in de plaatselijke supermarkt geweigerd. Omdat onze euro’s ook al op begonnen te raken zagen we ons zelf al honger lijden de komende dagen. Gelukkig kon de havenmeester ons via zijn betaalautomaat aan wat kronen helpen en aan een overigens prima internet verbinding.

Morgen verder richting Kopenhagen

• 12 Mei 2008 - 08:27

Paula:

Hoi Paul en nico,

Wat een belevenissen tijdens de slaap!
    Een wonder dat jullie sowieso nog konden slapen met zuks (zee)verkeer langs je bootje. Spannend..
    Goede reis richting Kopenhagen!

Groeten van de vaste wal,

Paula

• 12 Mei 2008 - 11:54

Doede En Suus:

Hallo Paul en Nico Hier even een berichtje van Doede en Suus We hoorden gisteren van Alberta dat jullie al onderweg waren.Leuk te horen dat jullie weer een koppeltje zijn en dan gelijk weggaan voor drie maanden.Goede reis verder en tot de volgende keer. Doede en Suus

• 13 Mei 2008 - 06:08

Cees Taal:

Hallo Paul en Nico,
    Met zeer veel genoegen lees is jullie berichten. Het lijkt me een spannende onderneming als ik dat allemaal zo lees. Gelukkig is er ook nog tijd om lekker te relaxen en een goed boek te lezen. Blkijf schrijven want ik, en met mij velen, kijken uit naar jullie berichten.
    gr. Cees Taal.

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008