Als het stormt, dan stormt het goed! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu Als het stormt, dan stormt het goed! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

Als het stormt, dan stormt het goed!

Door: Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

13 Mei 2008 | Denemarken, Kopenhagen

Spoedig na vertrek uit Spodsbjerg joeg een harde westenwind ons oostwaarts. Eindelijk wind, maar wel harde wind in de rug, dus alle zeilen omhoog.

Maar.... na bijna 40 mijl vreemde lucht. Binnen een half uur draaide de wind van west naar oost. Meteorologisch passeer je dan een front met een daar achter liggende depressie. Zeilen binnengehaald en op de motor tegen wind en stroom verder. We waren op dat moment bij Vordingborg.

Met steeds slechter wordend weer en hogere golven kwamen we om acht uur 's avonds aan in Kalvehavn. Gelukkig waren er omstanders om te helpen de boot aan te meren, zo ging het tekeer. Wij schatten windkracht 6-7.

Vanmorgen diesel getankt en weer op pad. Met de nog steeds harde oostenwind dachten we koers te kunnen zetten richting Kopenhagen.

Nadat we tussen de eilandjes uitkwamen en open water bereikten hadden we golven van wel 3 meter hoog. Dan realiseer je dat je in een klein bootje zit. "Aan de wind" varen bij deze golfslag is geen pretje. Goed vast houden en ademhalen als er geen water over je heen spoelt.

Gaandeweg bleek dat we met deze wind te veel en te lang door de golven zouden moeten klieven en hebben we besloten de haven van Rodvik binnen te lopen. Hier was het aanleggen met de wind ook moeilijk, maar we hebben een mooi plekje.

Omdat we zelf nog geen vis gevangen hebben, hebben we in dit vissersdorpje verse tarbot gekocht, die gaat zo op de barbeque.

Van(wege) de harde wind hebben we geen foto's kunnen maken, maar deze leek ons wel leuk: Paul en Nico achter de laptop met internet verbinding, onze life-line met het thuisfront. Wij vinden het erg leuk dat zoveel van jullie onze reis volgen en een leuk berichtje plaatsen.

Voor wat betreft de sponsoractie: Toen wij vertrokken konden wij de werkgroep Meppel van de SRK al 5.000 euro toezeggen. Er waren op dat moment al ruim 1250 zeemijlen gesponsord. Maar we moeten nog 1250 zeemijlen bij elkaar zien te krijgen. Willen jullie allemaal proberen om zo veel mogelijk mensen / organisaties te benaderen om zeemijlen te sponsoren om het verblijf van een groep wit-russische kinderen in Meppel mogelijk te maken?

• 13 Mei 2008 - 16:16

Cees Taal:

Hallo [aul en Nico,
    Die grijze bak aan de rechterkant is waarschijnlijk de russische internet server die door de Denen voor een zacht prijsje op de kop is getikt. Wat betreft het weer..... when you don't rock the boat you don't get waves.....Behouden vaart.
    gr. Cees Taal.

• 13 Mei 2008 - 18:21

Fam.v.d.Bij:

Uit jullie relaas blijkt, dat varen op de Oostzee ook spannend kan zijn.Wij zouden na 2 mijl al kotsend over de reling hangen,voorzover dat mogelijk is met golven van 3 meter.Maar ja jullie zijn echte zeerotten.Voor de komende dagen een goede vaart want jullie moeten nog wel naar St.Petersburg.

Groetjes.

• 13 Mei 2008 - 19:23

Ina Prins:

Hallo Paul en Nico.

Het lijkt mij (gezien jullie verhaal) dat je inmiddels de eerste opdracht voor Bianca wel af zult hebben!!! Bovenstaande moet wel stof tot ...............geven(;.

Jullie zijn op de foto niet zo bijster goed te zien. Is dit opzet of camouflage?

De berichten zij goed om te lezen zodat we jullie in de gaten kunnen houden.
    Paul ze vragen nog steeds naar jou, je bent dus nog niet vergeten. Mis je wel op dat kantoor. Zit maar steeds tegen een lege stoel aan te kijken.

Veel plezier en tot horens.

Gr Ina

• 13 Mei 2008 - 19:30

Ineke En Kees,:

Paul, Bedankt voor je sms-je t.g.v. mijn verjaardag. Ik was er erg blij mee. Je hebt zeker wel plezier van je zeilpak.
    Goede en voorspoedige reis verder,. De groeten van pappa en van mij. Ook alle goeds voor Nico.

• 14 Mei 2008 - 06:21

10y:

ik wordt steeds geruster nu jullie zulke zeerotten worden................
    de samsonite koffer past zeker niet op de boot??????????
    nog boodschappen nodig? geef het lijstje maar door!

• 14 Mei 2008 - 19:23

Rob:

Hoi Paul en Nico,

Ik was al benieuwd of jullie al wat gevangen hadden,maar tarbot van de markt smaakt denk ik ook wel..,knap dat jullie al zo ver zijn,succes met het vervolg van de reis,ik blijf jullie volgen.
    groeten

Rob

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008