Goede bedoelingen ... - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu Goede bedoelingen ... - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

Goede bedoelingen ...

Door: Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

09 Mei 2008 | Duitsland, Brunsbüttel

Na een lange dagtocht zijn wij zojuist het Noord-Oostzee kanaal ingevaren. Morgen varen we door naar Kiel. Onze belevenissen van de afgelopen dagen waren:

We hebben Borkum verlaten en zijn over het wad onder het eiland Juist door bij het eiland Norderney de Noordzee opgevaren. Aan het einde van de middag zijn we naar het eiland Langeooge gevaren en daar overnacht.

De volgende dag wilden we naar Helgoland. Met de aanhoudende oostenwind konden we dit op het zeil doen. Maar omdat de wind naar noord draaide, besloten we een korte trip te maken over de Noordzee naar het laatste Duitse waddeneiland voor de Duitse bocht.

Echter toen we wakker werden zat alles potdicht van de mist. Brullende boeien en scheepshoorns deden ons besluiten te wachten tot de mist optrok. De havenmeester wist te melden dat dat om circa 10:00 uur zou zijn, en dat klopte. Toen we eenmaal het zeegat uitwaren bleek op de Noordzee de mist hardnekkig te zijn. Hpewel de trip maar kort was, was het zeer inspannend om zonder zicht en alleen op je navigatieapparatuur op je bestemming te komen. Bij het invaren van de haven van Wangerooge ging het bijna mis, maar we werden gelukkig gewaarschuwd door een achterop komende speedboot. Van de aardige duitser hebben we later ook zijn reserve voorraad diesel overgenomen, want nergens op de duitse wadden hadden we dat gevonden.

Vanmorgen om 04:00 wakker en hopen dat er geen mist is, want: de Duitse bocht! Nou, we hadden stralend weer, nauwelijks wind uit het oosten, dus wel alles op de motor.
Bijna 12 uur achtereen gevaren. Bij de ingang van de Elbe lagen drie fregatten, met wie we gelijker tijd de Elbe opvoeren. En we hadden tocht echt goede bedoelingen...

PS: omdat in dit internetcafe de USB poort niet werkt, komen de foto's er later bij.

• 10 Mei 2008 - 18:54

Lucy:

Zo heren: ik haak vanaf nu in bij de lezers van jullie berichten. Mijn vakantie zit er op en dus ga ik alle verhalen volgen. Ik merk wel dat ik ondertussen heel wat scheepstermen leer, waar ik nog nooit van gehoord heb. Super leuk om jullie belevenissen te volgen. Succes en bedankt tot dusver voor alle verhalen. Groetjes

• 10 Mei 2008 - 19:13

Fam.v.d.Bij,drachten:

Hallo scheepsjongen,
    Wi/j volgen jullie zeemansjunsten met grote belangstelling. Zo nu en dan lijkt het al een beetje op avontuur.Ik hoop dat jullie het ook zo ervaren.Goede vaart door het kanaal naar Kiel.Wij zien nu al uit naar het volgende bericht.

• 10 Mei 2008 - 20:43

Pia/Richard:

Mannen, gaat goed met jullie, je moet alles meemaken op zo'n reis en jullie zijn nog maar pas begonnen, super!
    We kijken elke dag even naar jullie belevenissen, echt nieuwsgierig zijn we 's avonds.
    Veel plezier de komende dagen!
    Groet!

• 14 Mei 2008 - 15:03

Fokke:

Dag Nico en Paul
    Een indrukwekkend duo met een indrukwekkend doel voor ogen. Ik neem aan dat jullie als echte zeebonken tzt weer terug keren, totaal ongeschikt voor de nederlandse samenleving maar wel een enorme ervaring rijker. Mooi te zien overigens Nico dat je flink kunt werken.zo ken ik je helemaal niet......... Maar petje af. En, kijk uit voor de reddingsboten. Als je daarop belandt is er iets mis met de navigatie.
    Ik zeilde onlangs met m'n broer op zijn nieuwe 2e hands boot. In de nacht hadden we merkwaardig veel bijna aanvaringen. Hij bleek zijn boordlicht te hebben gerepareerd. Nu zat rood aan stuurboord en groen aan bakboord.
    Varen blijft toch wel linke soep.
    Maar veel succes gewenst. Ik zal jullie met plezier blijven volgen. Spreken jullie al een beetje russisch?
    Groeten
    Fokke Visser

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008