Aan de grond! - Reisverslag uit Borkum, Duitsland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu Aan de grond! - Reisverslag uit Borkum, Duitsland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

Aan de grond!

Door: Nico

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

06 Mei 2008 | Duitsland, Borkum

Maar dan wel bewust. De planning voor 5 mei was om zover mogelijk over de waddenzee naar het oosten te varen. We hebben drie keer een wantij gepasseerd, waarbij vooral de laatste erg spannend was. We wisten niet zeker hoe de dieptemeter ingesteld was. Bij 0,3 diepte (=30cm) voelden wij een keer de grond. Gelukkig konden we door richting Lauwersoog.

Paul had uitgerekend dat we bij Noordpolderzijl aan de grond zouden lopen, en aldus geschiedde. Na een biertje liep het wad weer vol. De wind wakkerde erg aan,circa 5-6 Bft. Het werd koud en na een goede maaltijd (Paul is een uitstekende kok) om 21:00 slapen. We hadden afgesproken om de beurt ieder uur te kijken of alles nog goed vast zat, want door de wind rolden we alle kanten op.

Om circa 02:15 liepen we aan de grond. Veel te vroeg wat we hadden uitgerekend, maar ja. Om 08:00 stonden we op en zagen dat de PANIC bovenop een zandbank met de neus in de grond lag. Voor deel is dat je dan makkelijk op het wad kan afstappen, nadeel is dat alle prut uit de bilge nu onder de vloer in de kajuit drijft (resten olie, diesel, water).

Volgens zowel de elektronische als papieren kaart zouden we in de vaargeul liggen richting Eems. Maar wij zagen geen enkele boei. Via de marifoon hebben we schiermonnikoog opgeroepen. Het zou nog twee uur duren voordat het water ons weer zou losspoelen. Hoe het zat met de boeienlijn richting de Eems zou hij uitzoeken. Gelukkig had een Zeeuwse garnalen visser, die wij de dag daarvoor al een paar keer vissend hadden gepasseerd, meegeluisterd. De boeienlijn lag een stuk noordelijker. Wat blijkt: onze net aangeschafte kaarten waren hopeloos verouderd. Op het wad veranderd het iedere week.

Om 10:00 kwamen we weer vlot. De reddingsbrigade op Zeeuwse garnalen visser hoefden niet uit te rukken, jammer voor hen, gelukkig voor ons. Gelukkig houd onze elektronische plotter de historische route bij en konden we gemakkelijk terugvaren naar de laatste boei. Daar hebben we net zolang getuurd totdat we de nieuwe vaarroute hadden ontdekt. De kustwacht van Schiermonnikoog hield via de radar een oogje in het zeil. Toen die zag dat wij de goede route te pakken hadden, wenste hij ons een verdere behouden vaart.

Na ruim twee uur zaten we op de Eems. Daar hebben we de eerste message in a bottle overboord gezet. Zijn die lege drankflessen toch nog ergens goed voor. Om 12:30 legden we aan in Borkum en hebben dus de eerste grens gepasseerd.
:SMS update:: 8 mei 2008 :
Vanmorgen vertrokken met een zonnetje van langeroog. Op zee dichte mist. Zeer enerverende uren. Voor de haven van wrangeroog bijna op een ondiepte gelopen maar op tijd gewaarschuwd door een vriendelijke duitser. Morgen naar brunsbutel

• 06 Mei 2008 - 15:21

Hiske:

Het is wel spannend hoor, wat jullie nu al meemaken,wat staat er nog meer te gebeuren,vol spanning volgen we jullie,maar gezien de foto's met leesboek en een borrel,komt het vast wel goed.Hartelijke groeten uit een zonnig Vollenhove

• 06 Mei 2008 - 17:13

Ineke En Kees:

Lieve Paul,
    Als de dag van gisteren staat mij nog bij dat je al meer met de zeilboot in Borkum bent geweest. Herinner je dit nog.
    Mamma Wij wensen je nog veel succes toe en de hartelijke groeten aan Nico van onbs allebei

• 06 Mei 2008 - 17:32

Maud:

Volgens mij vermaken jullie je kostelijk!! Ik geniet van de berichtjes. jullie schrijven beide smeuïig.
    groeten uit Emmen.

• 06 Mei 2008 - 17:42

Hennie En Frans:

Hoi zeerovers!
    Spannend wat jullie meemaken. Maar dat was toch óók de bedoeling?
    Liefs van Hennie en Frans

• 06 Mei 2008 - 22:00

Kees En Yvonne:

Helemaal leuk zo'n Duitse vlag!!!!

We voelen met jullie mee.

• 07 Mei 2008 - 08:55

Bianca Drong:

Wat een mooi plaatje van de Panic op het wad, Left Alone (1?) Geniet erg van jullie berichtjes, ik wacht in Denemarken om op te stappen, veel vaar- en navigatie pret, tot lezens,

lehitraot Bianca

• 07 Mei 2008 - 16:21

Kitty En Alex:

Mooie foto van het lege wad. Jullie boot ligt wel een beetje raar voorover.Maar ja het heet ook droogvallen.
    Ik zie de geul niet die je beschrijft,maar hij zal jullie wel verrast hebben.
    Bofferds met het mooie weer.
    We zitten hier enorm jaloers te zijn.
    groetjes Kitty en Alex

• 08 Mei 2008 - 12:00

Paula:

Hoi Paul en Nico,

De weergoden zijn jullie goed gezind!
    Vermaken jullie je een beetje op het water?

Groetjes van de wal!

• 08 Mei 2008 - 19:21

Heleen En Wout:

Hoi Paul en Nico. Had afgelopen dinsdag MMT stage, we zijn nog naar Spiereroog DLD geweest, helaas jullie niet gezien..je kunt ze ook altijd bellen want ze vliegen ook op Noord DLD! Veel succes, we zijn jaloers! Groetjes Wout en Heleen.

• 08 Mei 2008 - 20:35

Joris En Merli:

hey hoemperdepoempa
    zo te horen is het een echte poempa zeiltocht met van alles dat kapot gaat en nu al stoere zeil verhalen
    stiekem had ik wel mee gewild(joris)
    heel veel plezier op je verdere tochten
    en hier gaat ook alles goed
    het huis ligt in puin en al het geld is opgegaan aan drank en drugs

groetjes van je zoon

Heej Paul,
    ik vind dat ik best wel een stoere schoonpappa heb... Hier gaat alles goed.. je kind leeft nog, en de poezen krijgen te eten.. (daar houd het dan ook wel weer mee op :P) Heel veel plezier nog op je reis, ik denk dat ik vanzelf wel weer iets van je hoor via joris..

Liefs, Merli

• 09 Mei 2008 - 17:09

Ineke En Kees:

Vanmorgen werden wij om half acht door de buren opgebeld:"jullie moet snel radio Drenthe aanzetten, want jullie zoon komt op de radio". Het was heel leuk, wij hoorden Nico. Alles ging heel goed. Jullie waren wat achter op het schema en waren nu in de Duitse Bocht.
    Wij wachten met spanning op het volgende bericht van jullie.
    Goede reis verder,
    Pappa en Mamma

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008