2500 Zeemijlen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu 2500 Zeemijlen - Reisverslag uit Harlingen, Nederland van Nico en Paul op de Panic - WaarBenJij.nu

2500 Zeemijlen

Door: Nico en Paul

Blijf op de hoogte en volg Nico en Paul

26 Juli 2008 | Nederland, Harlingen

Vreemde uitdrukking: “een weergat”, maar als je langere tijd onderweg bent met een zeilboot dan leer wel wat die uitdrukking betekend. Van Dale hebben we er niet op na geslagen maar er zal wel een omschrijving staan in de trant van: Een tijdelijke weersverbetering waarin het mogelijk is een bepaald traject te varen.

Sinds zaterdag de 19e heeft de Panic in een kleine haven vlakbij Cuxhaven liggen wachten op een weergat om de Duitse bocht over te steken. Tijdens ons verblijf in Altenbruch, een dorpje vlakbij Cuxhaven, zagen we nog een leuk Duits alternatief voor Bed & Breakfast en hebben dit voor Yvonne maar op de foto gezet: “Bett und Bike”.
Donderdagmorgen waren de weersvooruitzichten goed genoeg om de beruchte Duitse bocht over te steken. Nu kun je niet zomaar weg gaan wanneer jou het uitkomt, maar moet je met het uitgaande tij vertrekken. We hebben ons wel afgevraagd wie er voor zorgt dat dit om 4 uur in de ochtend is, om te gaan klagen over dit onmenselijk vroege tijdstip. De schuldige hebben we niet gevonden, dus hebben we ons bij dit feit neer gelegd en zijn gewoon in het donker vertrokken.

Dat we niet de enige waren die dit “weergat” benutte om terug te varen naar Nederland bleek al snel. Uit een andere haven hadden enige tientallen boten de trossen losgegooid om ook naar het oosten te varen. Hierbij bleken boten van een toerzeilvereniging te zijn. Gezellig hoor, zo met elkaar varen en dan vooral de hele dag met elkaar in contact blijven via de marifoon om vooral met een hete aardappel achter in de keel tegen elkaar te blèren: “Nou kerel hier gaat alles helemaal okidoki hoor”.

Het was een prachtige zeildag met een stevige bries uit het oosten en volop zon. Omdat we het juiste tijdstip van vertrek hadden gekozen kregen we volop de stroom mee. Dus in plaats dat we 5 knopen liepen ( 9 Km/u) gingen we nu wel 7,5 knoop. We hebben zelfs een uitschieter gehad van 9,2 knoop. Dat voelt alsof je met een Daihatsu Cuore 180 km/u rijdt.

Telefonisch hebben we onderweg nog de laatste weerberichten opgevraagd bij een hardwerkende medewerker op het kantoor van Nico. De volgende dag werd weer harde wind voorspeld. Door stevig door te varen konden we deze weersverslechtering voorblijven. Aan de hand van die informatie hebben we besloten om ’s nachts door te varen en in één ruk naar Harlingen te gaan.

De nacht doorvaren was prachtig. Er bleef flink wat wind uit het oosten staan met forse golven die de Panic goed door elkaar schudde. We hebben de zon in het westen onder zien gaan en een paar uur later in het oosten weer op zien komen. We hebben een bloedrode maan op zien komen die, toen die eenmaal wat hoger stond, de golven een zilverachtige glans gaf. De vuurtorens van Schiermonnikoog, Ameland, Terschelling en Vlieland hebben ons in de donkere nacht de weg gewezen. We hebben grote vrachtschepen in de nacht langs zien schuiven en de wiebelende boordlichten van medezeilers gepasseerd. Een dergelijke ervaring is eigenlijk niet te beschrijven, maar moet je meegemaakt hebben.

Op 25 juli om 2 uur ’s nachts, voor de kust van Ameland, gaf het log aan dat de Panic 2500 zeemijl heeft afgelegd! Helaas is de nachtelijke foto niet gelukt, daarom hebben we een foto van onze navigatieapparatuur op volle zee gekozen ten noorden van Borkum gekozen. Voor de geïnteresseerde zeiler:
de kaartplotter geeft het volgende aan:
Actuele tijd: 19:27:40

Het log (fishfinder) geeft aan:
Diepte: 16 meter
Watertemperatuur: 15,6 graden Celcius
Snelheid door het water: 6,5 knopen
Verder geeft het scherm aan dat er nog steeds voldoende vis in de Noordzee zit.

In het vroege ochtendlicht zijn we het zeegat tussen Terschelling en Vlieland binnen gevaren, waarin het tij net keerde zodat we met de stroom mee vanaf de Noordzee de waddenzee in spoelden. Op het wad hebben we de Duitse gastland vlag gestreken. Vroeg in de middag, na 32 uur continue varen, hebben we weer de eerste voet op Nederlandse bodem gezet. Even hebben we overwogen om deze bodem te kussen, maar in plaats daarvan hebben we ons traditionele aankomstbiertje opgedronken…

• 26 Juli 2008 - 13:03

Lucy:

Geweldig mannen, dat jullie weer terug zijn op Nederlandse bodem. Toch zal het straks nog flink afkicken worden als jullie niet meer 's morgens vroeg het ruime sop hoeven te kiezen. Volgens mij dromen jullie daar nog wel een tijdje over. Veel succes met het laatste stuk enne.... toch weer een behouden vaart.

• 26 Juli 2008 - 14:21

Christina:

Welkom 'thuis'!!

• 26 Juli 2008 - 15:26

Yvonne:

Namens de "crew" van Citkey: bedankt voor de foto!!!!

Welkom weer in Holland!!!!

• 26 Juli 2008 - 18:25

Brand En Margje:

Hallo Paul en Nico,
    Ja welkom terug in Nederland en dan met name in Friesland.Ik had jullie als echte landrot al een mailtje gestuurd om jullie te attenderen op de geschikte wind. Kunnen jullie de laatste mailtjes nog even aandacht besteden aan jullie vis vangsten en zoals het gezegde is: In elk stadje een ander schatje. Daar heb ik jullie niet over gehoord,is dat met opzet of per ongeluk.Liepen er wel schoonheden rond of ook niet echt.Ik neem aan , dat jullie toch niet echt geinteresseerd zouden zijn.Okk voor het laatste stukje wensen wij jullie een behouden vaart.

• 26 Juli 2008 - 18:58

Teun En Ellie Bontes:

Als echte oud Harlingers zeggen wij, verder hoeft niet. Er is geen stad en waar is het fijner is om thuis te komen dan in ons ouwe stadstje! Lekker eten in het Noorderke, biertje op het terras. Gefeliciteerd, van twee ouwe seunen.

• 27 Juli 2008 - 06:36

Alex Rombout:

Mooi om te lezen hoe jullie ook de magie van het nachtzeilen beleeft hebben.
    Mooi dat jullie op het juiste moment door het zeegat tussen Terschelling en Vlieland gemakkelijk konden varen.Ik neem aan dat het lekker rustig was daar.Want ik lees niets over brekers.
    Gaan jullie binnendoor of over het Ijsselmeer verder?
    Behouden thuiskomst

Nico en Paul

Deze zomer zeilen Nico Knotters en Paul Taal naar St Petersburg in Rusland met hun 9,5 meter lange zeilboot. Met deze reis brengen ze geld bij elkaar voor de Stichting Rusland Kinderhulp Dit is de planning: We hebben gepland dat we circa 200 zeemijl per week af gaan leggen. Met deze planning zullen we de onderstaande plaatsen bereiken op de volgende data: Plaats datum afstand Meppel vertrek op 01 mei 0 Nm Lauwersoog 12 mei 120 Nm Kielerkanaal 14 mei 330 Nm Kopenhagen 19 mei 503 Nm Kanal Sund 26 mei 703 Nm Gotland 02 juni 823 Nm Venspils 05 juni 916 Nm Talin 09 juni 1116 Nm St Petersburg 16 juni 1300 Nm Helsinki 23 juni 1456 Nm Hanko 27 juni 1526 Nm Aland island 30 juni 1616 Nm Stockholm 04 juli 1716 Nm Norrkoping 07 juli 1816 Nm Gotenborg 14 juli 2016 Nm Hansholm 18 juli 2146 Nm esbjerg 21 juli 2276 Nm Helgoland 25 juli 2366 Nm Vlieland 28 juli 2491 Nm Meppel 04 aug 2571 Nm Uiteraart wordt de planning door weer en wind beinvloed en naar het eind toe steeds onzekerder

Actief sinds 02 Feb. 2008